Happiness is not something that you postpone, but it is something that you design for the future

Monday, October 4, 2010

Semua org berubah

Bercakap tentang perubahan, ada yg suka pada perubahan, ada yang tak suka. Ada jugak org yang berubah, tapi dirinya tak sedar yang dia berubah, tapi org sekeliling sedar yang dia berubah. Kadang-kadang, bila kita berubah, ada org yang tak boleh terima dengan perubahan kita. Mungkin bagi dia, perubahan tu tak sesuai untuk kita atau perubahan tu sekadar untuk org lain dan bukan diri sendiri.

Seseorang tu berubah ada penyebabnya : environment, diri sendiri atau berubah untuk org lain. Selalunya org berubah mengikut persekitarannya. Cthnya, seorg gadis kampung berpindah ke bandar utk sambung pelajaran. Dia hanyalah org biasa yang suka berpakaian ala timur.Tapi sbb dpt roomate yang kebandaran, dia berubah mengikut smua imej tersebut. Tak salah, tapi biarlah kena pada caranya.

Saya juga berubah. Tapi saya sndiri kurang pasti dari segi apa saya berubah. Apa yang saya sedar, saya berubah dari segi pemikiran saya. Saya lebih open-minded. Saya lebih memikirkan apa yang org lain fikirkan selain dari apa yg sy fikirkan sndiri. Sometime, we must know how it feels when we put ourself in their shoes. Dari segi luaran, mungkin kita akan berpemikiran negatif. Tapi apabila kita fikir dari dalam, mungkin ada terselit positif sesuatu tindakan tu.

Saya juga berubah, i dont judge the book by its cover. Saya berkawan dgn smua org. Dlu masa sekolah memilih jugak, tapi sekarang, saya tak memilih kawan. Saya suka semua kawan yang saya ada walaupun ada yg jenis bukan contoh ikutan tap smua tu terletak pada diri sendiri sama ada nk meletakkan diri kita sebagai seorang yang senang dipengaruhi atau tidak. Selagi diri sendiri kuat pada pegangan, tak kira siapa pun yang datang dalam hidup kita, kita masih yang sama. Sedikit perubahan takkan mencacat seluruh kehidupan kita. The life still go on with a better attitude.

2 comments: